Petre Apostol, profesor de Matematică din județul Prahova:

”Subiectele de mai jos au făcut obiectul examenului de admitere la liceu în anul 1985. Daţi spre rezolvare aceste subiecte unui elev de clasa a IX-a care a avut la evaluarea naţională nota 10 şi vă garantez că nu ia nici măcar nota 5. Asta pentru că nivelul învăţământului matematic a scăzut foarte mult.Pe de o parte, multe din noţiunile matematice au fost eliminate, iar cele rămase au fost mult simplificate, multe dintre ele fiind date elevilor fără demonstraţie, pe de altă parte dificultatea subiectelor la evaluarea naţională a scăzut foarte mult”,

 

Asta ca tot vorbeam de analfabetism functional. Ii dau dreptate in parte: asa e, cel de 10 de azi nu ar fi luat 5 in 1985. Dar nu asa se pune problema, ci:

-cu cat ramanem din cat invatam?

-ar trebui sa invatam mai putina Matematica, dar sa incercam sa punem mai mult baza pe proiecte si pe modul in care o putem aplica in viata?

-foloseste sa stii multa teorie (asta e valabil pentru toate materiile), sa fii in stare sa reproduci sute de formule pe care nu prea le intelegi, sa ai zero creativitate (da, si in Mate exista!) si sa iei zece la examene?

Va las pe voi sa raspundeti.

9 Comentarii la ““Elevii de 10 din 2019 n-ar fi luat nici 5 la examenul din 1985.”

  1. Razvan says:

    O tara care nu are cercetare nu se va putea dezvolta; pentru cercetare e nevoie de studii superioare- evident de matematica acolo unde ea se cere, dar poate fi vorba de fizica, chimie, biologie, etc; intrebarea este : ar trebui ca cei care au chemare spre asa ceva sa invete despre polonioame de gradul 2-3 abia in facultate? atunci, cand vor mai ajunge la formula lui Stokes sau la formula Gauss-Ostrogradski si la altele similare? sau poate ar trebui recrutati din primele clase si de facut niste clase speciale cu „ciudati” care „poate” vor ajunge in cercetare? Mi se pare putin fezabil; Stiinta si tehnologia au ajuns pe de o parte extrem de departe si pe de alta parte dorinta populatiei este de a transmite cat mai putine iniformatii copiilor, este un adevarat paradox. Pe de alta parte o idee la moda este ca matematica omoara creativitatea; punem foarte mult accent pe creativitate, este un lucru bun, doar ca daca vrei sa faci robotica de exemplu doar creativitatea nu e de ajuns. IA vine foarte puternic din urma si intr-un timp foarte scurt mare parte din ceea ce stiu sa faca oamenii „average” ca sa ma exprim „trendy” va fi facut infinit mai bine si mai repede de IA – si atunci – acesta masa de oameni „creativi”, nu spun nu – ma intreb ce vor face, cand chiar si ecuatia de gradul II va fi o necunoscuta pentru ei – desi cu ea nu faci mare lucru – . Daca batalia cu masinile gen ‘I’ll be back” alias Terminator va fi intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat, ramane de vazut- desi tot mai multe progrese in IA ne arata clar ca nu mai e mult pana acolo -cert este ca, in pofida acumularii a tot mai multe informatii in toate domeniile, accentul se pune nu pe absorbirea lor spre a merge mai departe ci spre o reducere a asimilarii avandu-se la baza motivatii aparent din cele mai diverse si mai bine justificate. Daca pana in ’89 cuvantul de ordine era ca toata lumea sa aiba minim 10 clase si grija partidului era ca oamenii sa nu aiba timp liber sa poata sa gandesca, sa viseze, iata ca am ajuns in momentul in care putem sa gandim cat vrem, liber, sa ne exprimam iar in soapta ni se sugereaza ca poate nu e bine sa invatam asa de multe, poate e mai bine sa stim mai putin, sa nu putem face calcule complicate ca oricum nu ne folosesc – masinile oricum ne depasesc , big brother stie deja tot despre noi, e mai bine sa navigam linistiti pe net unde ni se livreaza sub nas tot ce avem impresia ca alegem liberi si creativi. Un om care poate fi independent este un pericol in orice societate – mai bine multi si prosti vorba lu’ Lapusneanu pentru ca teoria conform careia cantitatea de inteligenta pe pamant ar fi o constanta pare sa fie confirmata de cresterea continua a populatiei.
    Razvan

  2. Radu says:

    Chiar şi acum, după 40 de ani de la rezolvarea de astfel de exerciţii la matematică, pot rezolva cu uşurinţă subiectele propuse mai sus. Garantez că din generaţia mea n.1962, 80% pot rezolva subiectele de mai sus, indiferent de liceul care l-au urmat! Deci, când de face învăţare, nu e de glumă. Nu metodele moderne n-au lipsit, ci ne-a lipsit exigenţa simulată ca cea de astăzi. Puteai rămâne corgent, apoi repetent, aşa din greşeli minore. Şi toţi învăţam. Iar părinţii noştri erau mereu pe câmp, în agricultură, acolo unde prestam şi noi, aproape zilnic câteva ore. Părinţii auveau cuvânt în faţa copiilor, iar copiii aveau respect pentru părinţii şi profesorii lor. Profesorii, unii, ne cam băteau, nu era cu supărare. Dar învăţai şi nu păţeai nimic. Nu era o metodă bătaia, dar uneori… Azi nici cea mai recentă tehnologie nu mai satisface pretenţiile elevilor, de orice vârstă. Iar părinţii chiar le satisfac mofturile copiilor, chiar dacă nu învaţă!

  3. Pitc says:

    Creativitatea fara un fond bogat in cunostinte stiintifice este egala cu zero. Sau, cine stie?, o fi buna in universul mondenitatilor.

  4. liz says:

    Ziua are tot 24 ore. Iti poti ocupa timpul cu „iscodirea” matematicii sau a oricarei forme de cunoastere sau poti sa te boiesti (acum e valabil si la fete si la baieti), sa stai pe chat si sa ramai o bucata de carne si atat.

  5. mira says:

    O stire de rahat. Cei care au luat 10 la capacitate ar fi luat si in 1985, pentru ca invatau ce se preda atunci. Dorinta de a invata aduce nota buna in orice timpuri. Sa ma lasati cu „pe vremea mea… „.
    Cred ca stirea este legata de dorinta de a trezi in romani dorinta de schimbare, ca sa inghita mai usor ce se pregateste din partea ministerului si anume capacitate data din minim 5 materii. Un dezastru! La tara va fi jale iar la oras tot parintele va trebui sa bage adanc mana in buzunar sa scoata bani pt pregatire la 5 profesori! Iar daca pana acum erau clase de mate-info in care toti erau brici la mate acum clasele vor fi amestecate cu copii buni si slabi, fiindca poate un olimpic la mate nu a stiut la biologie care planta este monocotiledonata, iar altul a avut noroc si a bifat corect fara sa stie.
    Nu mai zic de copiii stresati si indobitociti cu pregatiri 5 zile/saptamana, fiind la scoala 6-7 ore apoi la pregatire 2 ore, mai punem 1-2 ore drumul spre scoala/pregatire… temele minim 2 ore… . Abandon scolar garantat sau… la psihiatrie!

    • eftimie florin says:

      Probabil ca cei care au luat 10 la capacitate ,luau 10 si pe subiectele din 1985 , dar niciodata numarul celor care a luat 10 la capacitate nu v-a fi mai mare sau cel putin egal cu cel din generatia 85,sau a celor din generatiile 1967-85.intotdeauna raportul procentelor va fi peste 70% in favoarea generatiilor mai vechi.Diferenta cautati-o singuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *